Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Durafly Auto-G2

Durafly Auto-G2 6 år 4 månader sedan #292

Väl hemkommen efter Ripalägret kändes det som att man behövde något för att pigga upp sig en smula...
Och precis då kom Hobbyking ut med en ny version av Durafly's Autogyro.
Så den beställdes cirka tre minuter efter att nyheten annonserades :)
Den skickades från lagret i Holland med billigaste fraktalternativet, och var hemma efter nästan precis en vecka.

haddbd1e.JPG


Allting snyggt packat och oskadat.

hf311be3.JPG


Efter att ha packat upp allting så var det bara att sätta igång.

h29bcc8b.JPG


Här syns den stora skillnaden på Auto-G2 jämfört med den ursprungliga Auto-G, en liten borstad motor och ett envägslager med en flexaxel till rotorn.
Finessen med detta är att kunna få fart på rotorn snabbt utan att behöva rallyköra på fältet i väntan på tillräckligt rotorvarv för take off, som alla som flugit autogyro vet så kan starten vara lite klurig, om man lättar med för lågt rotorvarv så får man en otäck gyroverkan som vill välta autogyron, med elstarten ska man förhoppningsvis slippa det.

ha7cb347.JPG


Det första som monterades var landningsstället, för att kunna göra det så var man tvungen att plocka bort fartreglaget, sen var det bara att trycka dit det, ett finurligt fäste där man bara trycker in stället tills det klickar på plats verkar fungera bra.

haf5ca44.JPG


Sen var det dags för stabben, den skruvas fast med klämmor runt kolfiberröret som utgör stjärtbommen.

he0fcde3.JPG


Nu var det dags att trycka in fästet för det styrbara sporhjulet (som också är nytt i version 2) med en rejäl klick lim i kolfiberröret.

hdf423e7.JPG


In med en mottagare och på med ström för att centrera servona.

h206a6a3.JPG
/\/\vh // /\/\r J.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Durafly Auto-G2 6 år 4 månader sedan #293

Efter att ha limmat fenan på plats i hållaren för stabben så var det bara att klicka stötstängerna på plats, min vana trogen så säkrade jag dem med en bit silikonslang.

h2d18ff0.JPG


Nu var det dags för propeller och spinner.

h2b78ec2.JPG


Sen skulle rotorhuvudet skruvas ihop, ett blad var monterat vid leverans, så det var bara att montera de andra två likadant.

hbdf85b8.JPG


Rotorn monterad och klar, ingen av mina tidigare autogiro har haft styrning av rotorn, så det ska bli spännande att testa.

h4c0c476.JPG


Efter att ha fixat till ett batterifäste av kardborrband så är den nu klar för provflygning.

h0c0b04f.JPG


Givetvis satte det igång att blåsa, så provflygningen fick vänta till dagen efter.

ha476a2c.JPG


h9729d70.JPG


h38fc93f.JPG


Den är heeel! :cheer:
Den flyger verkligen jättefint, rotorstarten fungerade helt perfekt, bara att slå till en strömbrytare på radion, låta den varva upp och sen gasa.
Den lättar på några meter och då stänger man av rotorstarten igen och flyger som en vanlig autogiro.

Styrningen av rotorn gör att man har betydligt bättre kontroll än om man bara har sidroder. Flygningen är lite som en korsning av helikopter och flygplan, man kan givetvis inte stå still och backa som en helikopter, men med lite motvind kan man nära nog landa vertikalt.

Hittills har det varit mest positiva omdömen, nu till den tråkiga biten: rotorn var så obalanserad att jag trodde den stackars kärran skulle skaka i småbitar i luften, hela autogiron vibrerade nåt hemskt.
Så jag konsulterade en kompis som har flugit helikopter i många år, och han hjälpte mig att balansera upp rotorn. Det är skillnad som natt och dag, nu är den nästan vibrationsfri. Åtminstone är den nog så bra en leksak för 700 kr ink. frakt blir utan större ombyggnader.

Så nu väntar jag bara på att vinden ska lägga sig, så att jag kan flyga igen...

Filmsnutt på min Auto-G2 i luften
/\/\vh // /\/\r J.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Durafly Auto-G2 6 år 4 månader sedan #294

  • mats erlandsson
  • mats erlandsson Profilbild
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Arbetar som säljcoach på Unilever Ice cream
  • Inlägg: 74
Hej Mats!

Stort GRATTIS till en trevlig modell och en lyckad premiär.

Filmen skapar ett "vill ha" begär, och priset är ju klart överkomligt.

Med förhoppning att du har möjlighet att komma upp till kräftskivan på Ripa den 17/8 så vi får se den flyga "live" då.

Mvh
Mats
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid!
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Durafly Auto-G2 6 år 4 månader sedan #295

mats erlandsson skrev:
Hej Mats!

Stort GRATTIS till en trevlig modell och en lyckad premiär.

Filmen skapar ett "vill ha" begär, och priset är ju klart överkomligt.

Med förhoppning att du har möjlighet att komma upp till kräftskivan på Ripa den 17/8 så vi får se den flyga "live" då.

Mvh
Mats

Jag provflög den med nybalanserad rotor på MFK Strandas flygdag 4/8, inte helt skakfritt, men väldigt mycket bättre.

Jag skulle gärna vilja komma på er kräftskiva, men tyvärr brukar era kräftskivor kollidera med ett par kompisars sammanslagna födelsedagsfester... Får se hur det blir i år.
/\/\vh // /\/\r J.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Durafly Auto-G2 6 år 3 månader sedan #296

Är det du som satt "grillor" I huet på Sten?
Han ska byta Fiaten mot en sådan.

Detta är väl intressant.........
Hälsar Sten
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Durafly Auto-G2 6 år 3 månader sedan #297

patrik gertsson skrev:
Är det du som satt "grillor" I huet på Sten?
Han ska byta Fiaten mot en sådan.

Detta är väl intressant.........
Hälsar Sten

Det var ju skönt att man lyckades inspirera någon, jag började tvivla MTP den dåliga responsen i det här forumet... :dry:

För övrigt tror jag att en sådan passar perfekt på Stens privata parkeringsplats vid fältet, heja Sten! :lol:
/\/\vh // /\/\r J.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Moderatorer: anders nordahl
Sidan laddades på: 0.163 sekunder